• Home »
  • Banki »
  • Jak ustrzec się przed kradzieżą środków z naszego konta bankowego?

Jak ustrzec się przed kradzieżą środków z naszego konta bankowego?

Backlit keyboard

Wyciąganie pieniędzy z kont bankowych a także wyłudzanie kredytów jest możliwe dzięki składowej dwóch elementów, po pierwsze luk i niedoskonałości w zabezpieczeniach systemów bankowych a po drugie błędów ludzkich. W dążeniu do urozmaicenia technologii dostępu do usług bankowych, w szczególności przy pomocy internetu  oraz  urządzeń mobilnych, banki nie nadążają za konsekwencjami zmian wobec bezpieczeństwa klientów. Do tego przestępcy potrafią wykorzystać takie cechy klientów jak naiwność, lenistwo, brak wiedzy odnośnie zagrożeń. Jeden z najpowszechniejszych przypadków przedstawia się w ten sposób: komputer klienta zostaje zainfekowany wirusem, dzięki któremu przestępcy zdobywają władzę nad maszyną lub oprogramowaniem używanym do obsługi bankowości. To zapewnia im zdobycie pożądanych informacji na temat klienta, przede wszystkim hasła i loginu do bankowości internetowej, oraz podsuwanie mu fałszywych powiadomień, pochodzących niejako od banku, a nawet całej kopii systemu transakcyjnego. Jeśli złodzieje są w stanie wejść do panelu transakcyjnego, a klient nabrał się również na fałszywe powiadomienia mające nakłonić go do wprowadzenia kodów SMS, mogą  bez problemu dokonać przelewów wychodzących, zmienić odbiorców zaufanych i zdefiniowanych czy też skorzystać z oferty kredytowej. Uzyskują także dostęp do konta oszczędnościowego, lokat czy innych składników majątku, które można odprowadzić z rachunku.

   Innym sposobem wykorzystywanym przez cyberprzestępców jest phishing, który polega na podszywaniu się pod bank w e-mailach lub na „wystawianiu” podrobionych stron internetowych w celu wyłudzenia danych. Na szczególne niebezpieczeństwo narażeni są klienci banków, które przechodzą właśnie duże zmiany technologiczne i wizerunkowe. Hakerzy nierzadko wykorzystują niepewność oraz zamieszanie związane ze zmianami, aby wyłudzać dane dostępowe.

 

   Kolejnym istotnym sposobem wyłudzeń bankowych jest fałszowanie lub podszywanie się pod cudzą tożsamość. Częścią tego procederu jest namawianie ludzi z marginesu społecznego lub osób w ciężkiej sytuacji finansowej do założenia i udostępnienia konta, np. w związku z ofertą pracy. Założone w ten sposób konto jest potem odsprzedawane lub służy do dalszych wyłudzeń.

Ryzykowne może być także kradzież lub zgubienie dowodu tożsamości, karty debetowej czy kredytowej, które złodzieje są w stanie szybko wykorzystać do nieautoryzowanych transakcji w Internecie czy też wyłudzenia pożyczki lub kredytu. W interesie właściciela dokumentu jest jego natychmiastowe zastrzeżenie. O fakcie utraty dowodu osobistego musimy powiadomić policję oraz bank. Zastrzeżenia dokumentu możemy dokonać nie tylko w banku, który prowadzi nasze konto osobiste.

   Niestety sporej liczby spraw związanych z wyprowadzeniem pieniędzy z kont bankowych nie udaje się wyjaśnić, a reklamacje w bankach ciągną się miesiącami i nie zawsze prowadzą do szczęśliwego zakończenia. To również mit, że ofiarami cyberprzestępczości finansowej padają wyłącznie osoby starsze, nieobyte z technologią, naiwne oraz niezamożne. Znane są relacje klientów, którzy zostali okradzeni pomimo tego, że stosowali się do najistotniejszych zasad bezpieczeństwa w sieci, ich komputery nie były zawirusowane, a oni nie przypominają sobie chwili, kiedy ich wrażliwe dane mogły wypłynąć.

 

Źr: egospodarka.pl