Narodowy Bank Polski udostępnił dane o rynku kart płatniczych

Brak terminala płatniczego odstrasza oszustów

Coraz więcej miejsc gdzie dane jest nam robić zakupy, akceptuje elektroniczną formę płatności, nie zmienia to jednak faktu, iż nadal nierzadko możemy trafić do sklepu, gdzie zapłacić można tylko gotówką. Okazuje się jednak iż opłaca się zainwestować w terminal. Badania przeprowadzone przez Visa Europe, jednoznacznie wskazują, że przyjmowanie bezgotówkowych płatności, może realnie wpływać na liczbę klientów w średnich a nawet małych przedsiębiorstwach. Wśród polskich klientów posiadających kartę płatniczą, w grupie o przedziale wiekowych 16-60 lat, niemal 50% zadeklarowało, że wolałoby zrobić zakupy w miejscu gdzie mogliby skorzystać z bezgotówkowej formy płatności. Dla porównania w tym samym badaniu w Hiszpani liczba przekroczyła 50% a we Włoszech wyniosła aż 69%.

Wyniki badań pokazują, że na polskim rynku, problem braku możliwości skorzystania z terminala płatniczego w głównej mierze dotyczy małych i średnich przedsiębiorstw i stanowi trudną do zrozumienia przeszkodę, przede wszystkim dla młodszych osób, z przedziału wiekowego 16-34 lata. Przeszło 40% z tej właśnie grupy, przyznało się do całkowitego zrezygnowania z dokonania zakupów, wobec braku możliwości zapłaty kartą. Dla porównania w Hiszpanii ta liczba wyniosła 21% a we Włoszech 30%.

Wygląda na to iż, znaczenie udostępnienia terminala płatniczego, coraz szerzej dociera do firm dotychczas unikających tego rodzaju rozwiązania o czym wspomina szefowa działu rozwiązań dla detalistów w Visa Europe Caroline Drolet:

Przed małymi firmami, które decydują się na przyjmowanie płatności kartami, otwierają się możliwości znacznego wzrostu obrotów. Z kolei brak akceptacji kart niesie ze sobą rosnące ryzyko utraty klientów, z których coraz więcej chciałoby płacić kartami za zakupy – zarówno duże, jak i małe. Jak wykazały poprzednie badania, mniej więcej jedna czwarta małych firm nieprzyjmujących obecnie płatności kartami wykazuje duże zainteresowanie terminalami mPOS. Spodziewamy się dalszego wzrostu popytu wraz z rosnącą popularnością kart płatniczych wśród konsumentów

Badania wykazały iż klienci dokonując zakupów o większej wartości, bezpieczniej czują się wybierając elektroniczną formę płatności. W Polsce 63% ankietowanych przyznało, iż zdecydowanie woli tę formę finalizowania zakupów przy transakcjach przekraczających kwotę 200 złotych. Poczucie bezpieczeństwa a także kilka innych walorów dokonywania zakupów kartą płatniczą dostrzega dyrektor ds. rozwoju biznesu i marketingu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Jakub Kiwior:

Mobilne terminale płatnicze są odpowiedzią na coraz częściej wyrażaną przez klientów chęć płacenia kartą, dzięki czemu stale – i zasłużenie – wzrasta ich popularność wśród firm sektora MŚP. Są idealne dla drobnych detalistów i usługodawców odwiedzających klientów w domach. Wygodny i bezpieczny sposób przyjmowania płatności „na miejscu” jest szczególnie ważny w przypadku większych kwot, gdzie gotówka staje się mniej wygodna.”

 

źródło: egospodarka.pl / opracował Ł. M.